فراخوان دومین جشنواره تئاترشهر
 
گروه تئاتر اندیشه شهرستان شوش
تشریح عملکرد گروه

فراخوان دومین جشنواره تئاترشهر بیا

 

معاونت هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به منظور کشف و شناخت استعداد و توانمندی‌ فکریوارج نهادن به فعالیت‌ها‌ و ایجاد فرصت و حمایت از گروه‌های نمایش جوان شهر تهران «دومین جشنواره تئاتر شهر» را با محوریت موضوعات مربوط به شهر و شهروندی در مرداد ماه1392برگزار می‌نماید.

گروه‌ها و هنرمندان فعال و جوان شهر تهران و اعضای کانون‌های نمایش فرهنگ‌سراها، خانه‌های فرهنگ و محلات شهر تهران می‌توانند با توجه به اهداف و موضوعات جشنواره در این رویداد هنری مشارکت نمایند.
* اهداف جشنواره:
-    حمایت از فعالیت گروه‌های جوان و آثار نمایشی با مضامین اخلاق و رفتار شهروندی، هویت دینی و ملی و انقلاب اسلامی در جهت نیل به آرمان‌شهر اسلامی و ایرانی.
-    بهره‌گیری از ظرفیت مراکز فرهنگی و هنری شهر تهران و ارتقاء فعالیت نمایشی با ایجاد انگیزه و کمک به توسعه‌ فعالیت کانون‌های نمایش مراکز فرهنگی و هنری (فرهنگ‌سراها و خانه‌های فرهنگ و ...).
-    امکان حضور و استفاده‌ی بهتر و بیش‌تر از تجربه و دانش هنرمندان، کارشناسان و گروه‌های فعال تئاتری در جهت کشف استعداد و ارتقای سطح فعالیت نمایشی در مراکز فرهنگی و هنری.
* موضوعات جشنواره:
-    حقوق و اخلاق شهروندی (مضامین حقوق شهری و شهروندی، هویت و کرامت انسانی و تحکیم نهاد خانواده و فرهنگ همسایه‌گی و آپارتمان نشینی، فرهنگ عفاف و پاک دامنی، مشارکت عمومی در زندگی شهری، تشکل‌های مردمی و گروهی و نقش آن در فرهنگ شهری و پایگاه‌های عمومی و مساجد در جهت حقوق شهروندان و زندگی پرنشاط)
-    هویت اسلامی و ایرانی در شهر تهران ( توجه به فضایل اخلاقی و دینی در زندگی شهری، الگوهای اخلاقی و آرمانی و دفاع مقدس و فرهنگ ایثار، آگاهی شهروندان مطابق الگوی آرمان شهر اسلامی و ایرانی، معرفی و تکریم مفاخر و نخبگان ملی و شهری و محلی، مقاومت و بیداری اسلامی در زندگی شهروندان و نقش آن در روحیه ظلم ستیزی و تقویت ارزش‌های اسلامی و انسانی)

 تذکر: با توجه به موضوعی بودن جشنواره صرفاً آثاری که مطابق با یکی از موضوعات ذکر شده باشد پذیرفته خواهد شد.
  * بخش‌های جشنواره:
1- تئاتر صحنه‌ای
2- تئاتر کودک و نوجوان (نمایش عروسکی و صحنه‌ای)
3- تئاتر امروز شهر (بخش ویژه‌ی تئاتر مردمی در شکل‌های: تئاتر مشارکتی و شورایی؛ تئاتر محیطی؛ تئاتر آپارتمانی و ....)
4- تئاتر خیابانی
5- مسابقه نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی
6- کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه تخصصی هنرهای نمایشی
1 -  تئاتر صحنه‌ای
-    این بخش به شکل رقابتی ویژه‌ی نمایش‌های صحنه‌ای بوده و گروه‌های کارگاهی و یا آموزشی و جوان فعال در شهر تهران و همچنین کانون‌های نمایش امکان شرکت در این بخش را خواهند داشت.
-    حداکثر پانزده نمایش پس از ارزیابی و بازبینی نمایش‌های متقاضی به تشخیص شورای انتخاب در این بخش پذیرفته خواهد شد.
-    به تشخیص کمیته‌ی انتخاب و بر اساس تعداد عوامل گروه و امکانات ضروری و سطح کیفی و تعداد اجراها در جشنواره به گروه‌های راه یافته این بخش در مرحله‌ نهایی جشنواره حداکثر تا سقف مبلغ 40000000  ریال کمک هزینه پرداخت خواهد شد.
-    با توجه به برگزاری جشنواره در سالن‌های فرهنگ سراها و چندمنظوره بودن این مراکز ضرورت دارد گروه‌های نمایشی متناسب با این سالن‌ها و حداقل امکانات فنی نمایش خود را تولید نمایند. لازم به ذکر است ستاد جشنواره صرفاً پذیرای آثاری خواهد بود که امکان اجرا در فرهنگ سراها را داشته باشد.
2 - تئاتر کودک و نوجوان  
-    بخش تئاتر کودک و نوجوان ویژه آثار عروسکی و صحنه‌ای به شکل رقابتی و حداکثر با حضور پانزده گروه نمایشی برگزار می‌شود.
-    در این بخش به تشخیص شورای انتخاب و بر اساس مواردی که پیش‌تر ذکر شد، تا سقف مبلغ 30000000  ریال کمک هزینه پرداخت خواهد شد.
-    نظر به امکانات سالن‌های فرهنگ سراها که پیش‌تر ذکر شد لازم است نمایش‌های متقاضی متناسب با امکان اجرا در مراکز آماده شود.
3 - تئاتر امروز شهر
-    بخش تئاتر امروز شهر ویژه آثار تجربی و یا نمایش‌های خاص شهری و اجراهای ویژه و مردمی به شیوه تئاتر مشارکتی و شورایی، تئاتر محیطی، تئاتر آپارتمانی و تئاتر امروز و ... می‌باشد.
-    این بخش در محیط‌های غیر رسمی تئاتر (سالن‌های انتظار، نگارخانه‌ها، محیط‌های باز و ...) خواهد بود که به شکل رقابتی و با انتخاب مردمی برگزار خواهد شد. همچنین نمایش‌های تجربی و یا نو در این بخش پذیرفته خواهد شد و شیوه اجرا در مکان‌های عمومی و اجراهای بیرونی و محیطی می‌باشد.  
-    در این بخش حداکثر ده نمایش پذیرفته خواهد شد. همچنین گروه‌های نمایشی برای شرکت در این بخش می‌توانند نمایشنامه و یا طرح اجرایی را ارائه نمایند. به تشخیص کمیته‌ی انتخاب و بر اساس مواردی که پیش‌تر ذکر شد به گروه‌های راه یافته به مرحله‌ی نهایی جشنواره تا سقف مبلغ 20000000  ریال کمک هزینه پرداخت خواهد شد.
4- تئاتر خیابانی
-    در این بخش حداکثر پانزده نمایش پذیرفته خواهد شد.
-    به تشخیص کمیته‌ی انتخاب و بر اساس مواردی که پیش‌تر ذکر شد به گروه‌های راه یافته به مرحله‌ی نهایی جشنواره تا سقف مبلغ 15000000  ریال کمک هزینه پرداخت خواهد شد.
5 – مسابقه نمایشنامه نویسی و نمایش‌نامه خوانی
-    به منظور توجه به حوزه‌ی نمایش‌نامه نویسی و تولید آثاری متناسب با موضوعات جشنواره مسابقه نمایشنامه نویسی برگزار خواهد شد. در این بخش آثار منتخب مسابقه نمایشنامه نویسی به شکل نمایش‌نامه خوانی توسط پیشنهاد دهنده و یا نویسنده اجرا خواهد شد.
-    به نمایش‌نامه‌های راه یافته به مرحله‌ی نهایی این بخش (حداکثر ده نمایش‌نامه)، تا سقف مبلغ 10000000  ریال کمک هزینه نمایشنامه خوانی پرداخت خواهد شد. همچنین با برگزاری جلسه نمایشنامه خوانی و ارزیابی داوران از بین آثار منتخب جایزه‌ی نمایش‌نامه‌ی اول مبلغ 20000000  ریال، نمایش‌نامه‌ی دوم مبلغ 10000000 ریال و نمایش‌نامه‌ی سوم مبلغ 5000000 ریال به برگزیدگان اهدا خواهد شد.
6    – کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه
-    برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط استادان شناخته‌شده‌ی تئاتر از دیگر بخش‌های جشنواره است. همچنین ستاد برگزاری جشنواره قصد دارد نمایشگاهی از آثار عکس، کتاب، پوستر، عروسک‌ و دیگر امور مرتبط به فعالیت‌های نمایشی در سطح شهر تهران را نیز برگزار نماید، که متناسب با پیشنهادات ارایه شده در خصوص نحوه‌ی حمایت از برپایی نمایشگاه‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.
مدارک عمومی مورد نیاز:
1-فرم تکمیل شدۀ تقاضای حضور.
2- مجوز کتبی نویسنده، مترجم یا ناشر.
3- چکیده‌ی سوابق هنری متقاضی در یک صفحه 4A تایپ شده.
4- چکیده‌ی اثر در یک صفحه 4A تایپ شده.
5- یک قطعه عکس متقاضی.
مدارک اختصاصی هر بخش
• مسابقه (تئاتر صحنه‌ای – تئاتر کودک و نوجوان)
1- سه نسخه طرح و یا نمایش‌نامه‌ی تایپ شده.
2- یک نسخه CD طرح و نمایش‌نامه‌ در محیط WORD.
• مسابقه (تئاتر امروز شهر –  تولید نمایش‌نامه و نمایش‌نامه خوانی –  تئاتر خیابانی)
1- سه نسخه طرح اجرایی و یا نمایش‌نامه‌ی تایپ شده.
2- یک نسخه CD طرح اجرایی یا نمایش‌نامه‌ در محیط WORD.
     • بخش نمایشگاهی
    از تصویر آثار متقاضی شرکت در جشنواره.CD - یک نسخه1    
* مقررات جشنواره :
1-     با حمایت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، و با برگزاری جشنواره اثر منتخب هر بخش جهت اجرای عمومی در فرهنگ سراها مورد حمایت قرار خواهد گرفت.
2-     مبنای تعیین کمک هزینه‌ی گروه‌ها به تشخیص کمیته‌ی انتخاب، بر اساس عوامل همکار و امکانات ضروری (تعداد عوامل اجرایی گروه و نیازهای ضروری صحنه همچون دکور، لباس و موسیقی و ...) و سطح کیفی و تعداد اجراها در جشنواره به گروه‌های راه یافته به مرحله‌ی نهایی جشنواره خواهد بود.
3-     با توجه به محدودیت‌های معمول جشنواره‌ها از یک سو و چندمنظوره بودن سالن‌های مراکز سازمان فرهنگی و هنری و محدودیت امکانات نور و صدا در برخی مراکز از سوی دیگر، لازم است نمایش‌های متقاضی مطابق با امکانات مراکز تولید شود، بنا بر این توصیه می‌شود از طراحی صحنه سبک با قابلیت حمل و نصب سریع استفاده گردد.
4-     آثار متقاضی نباید تاکنون اجرای عمومی رفته و یا در هیچ جشنواره‌ای اجرا شده‌ باشند. بدیهی است ستاد جشنواره چنانچه در هر مرحله‌ای متوجه حضور این آثار در جشنواره‌های دیگر شود از پذیرش گروه معذور خواهد بود.
5-     در این جشنواره اولویت با نمایش‌نامه‌‌ها و آثار ایرانی است و صرفاً آثار هنرمندان ایرانی پذیرفته خواهد شد.
6-     هر گروه نمایش تنها امکان شرکت در یک بخش جشنواره را خواهد داشت.
7-     جشنواره‌ی تئاتر شهر صرفاً ویژه‌ی گروه‌های نمایشی شهر تهران خواهد بود.
8-     اولویت انتخاب آثار در جشنواره با گروه‌های متقاضی کانون‌های نمایشی مراکز و یا هنرمندان فعال در فرهنگ‌سراها و خانه‌های فرهنگ است. هر چند بخشی از ظرفیت آثار جشنواره به گروه‌های آزاد اختصاص خواهد یافت.
9-     تعیین زمان و مکان اجرای نمایش‌ها بر عهده‌ی ستاد برگزاری و بر اساس امکانات موجود خواهد بود. شرکت‌کنندگان در بخش‌های مختلف با ارسال اثر خود متعهد به پذیرش مقررات جشنواره هستند، عدم رعایت این مقررات به ویژه تقویم زمانی جشنواره موجب حذف آثار خواهد شد.
10-    ارسال کامل مدارک الزامی است و در صورت وجود نقص، تقاضای حضور در جشنواره ثبت نخواهد شد.
11-    مدارک ارسالی مسترد نخواهند شد.
12-    ستاد برگزاری جشنواره مسئولیتی در قبال ساخت و ساز دکور، دوخت لباس و چاپ اقلام تبلیغی آثار نداشته و صرفاً خدمات فنی و معمول صحنه را ارائه خواهد داد.
13-    چنانچه مواردی در این فراخوان درج و پیش‌بینی نشده باشد موضوع از طریق استعلام علاقه‏مندان حضور در جشنواره و تصمیم ستاد جشنواره اعلام و اجرا خواهد شد.
* تقویم جشنواره :
-    مهلت ارسال نمایش‌نامه‌ و طرح‌های اجرایی حداکثر تا تاریخ  1392/1/20
-    اعلام نتایج بررسی متن نمایش‌نامه‌ و طرح‌ها تاریخ  1392/2/20
-    بازبینی آثار از تاریخ 1392/4/15
-    اعلام نمایش‌های منتخب جهت شرکت در جشنواره  1392/4/25
-    برگزاری جشنواره از تاریخ 19 تا 1392/5/25

فرم شرکت در دومین جشنواره تئاتر شهر

اینجانب (کارگردان)                              با اطلاع کامل از مفاد و شرایط فراخوان دومین جشنواره تئاتر شهر با ارسال مدارک مورد نیاز، تقاضای خود را برای حضور در بخش                    اعلام می‌نمایم.                     
با قبول تمامی مقررات جشنواره سه نسخه از نمایش‌نامه‌ (یا طرح):                       به نویسندگی:                            را برای شرکت در بخش تئاتر صحنه‌ای □  تئاتر کودک و نوجوان  □        تئاتر امروز شهر □                   تئاتر خیابانی □         مسابقه نمایش‌نامه نویسی  و نمایش‌نامه خوانی □ نمایشگاه تخصصی هنرهای نمایشی □  
دومین جشنواره تئاتر شهر ارسال می‌دارم.
(چکیده‌ی سوابق هنری متقاضی و چکیده‌ی اثر در صفحات 4A تایپ شده پیوست است)

نشانی پستی:
نشانی الکترونیک:
تلفن ثابت:                            تلفن همراه:
امضاء


ستاد جشنواره:
بلوار کشاورز، نبش خیابان شهید دائمی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مدیریت هنرهای نمایشی

تلفن: 88981675 پست الکترونیکی: f.t.c@chmail.ir 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





چهار شنبه 16 اسفند 1391برچسب:, :: 20:1 ::  نويسنده : روابط عمومي گروه